« راي مي‌دهم !! | دفتر اصلي | ... »


June 24, 2005

به يك اميد به هاشمي راي مي‌دهم !

طي چند روز گذشته بارها و بارها بر لزوم راي دادن به هاشمي رفسنجاني در محافل مختلف تاكيد كردم، و سعي داشتم دوستان و كساني كه مي‌ديدم را مجاب كنم كه حتما در مرحله دوم به او راي دهند و در اين ميان گاهي اوقات مورد انتقاد شديد نيز قرار مي‌گرفتم كه دارم از هاشمي دفاع مي‌كنم. در اينجا دليل خودم را براي اين عمل مي‌نويسم.
معتقدم كه شايد از هاشمي رفسنجاني نشود به صورت صد در صد دفاع قاطع كرد كه البته اين مسئله را مي‌توان در مورد خيلي‌هاي ديگر هم نام برد، همانگونه كه مثلا از خاتمي با وجود اينكه بسيار دوستش دارم و بقيه اصلاح طلبان نيز نمي‌توان صد در صد دفاع كرد، اما دلايلي كه موجب مي‌شود ما مثلا از يك نفر در انتخابات دفاع كنيم اين است كه ميزان عمل مثبت و منفي او را در يك ترازو قرار دهيم و تصميم بگيريم و يا ميزان نزديكي اعتقادات او را به خودمان بسنجيم و فكر مي‌كنم كه اين عاقلانه‌ترين راه براي انتخاب يك فرد براي هر كدام از ما باشد و البته شايد در اين ميان اصلا كسي با اين معيارها مطابقت پيدا نكند و فرد مورد نظر خود را نيابيم كه اين حق طبيعي هر انسان است و بر آن خرده‌اي نيست، البته نكته ديگري هم در اينجا هست كه گاهي دلايل عدم شركت در انتخابات در مقياس‌هاي رياضي بر دلايل شركت مي‌چربد و فرد اصلا به مرحله مقايسه افكارش با كانديداها يا اعمال مثبت آنها نمي‌رسد كه اين مسئله هم حق طبيعي هر فرد است.

بگذريم؛ از نظر من نقاط تاريك بسيار زيادي در خصوص هاشمي وجود دارد كه قطعا بايد به آنها پاسخ دهد و افكار عمومي در خصوص آن روشن شود، و از آن طرف نيز معتقدم كه هاشمي امروز هاشمي هشت سال پيش كه كاخ رياست جمهوري را ترك كرد نيست و البته اين را مي‌توان در مورد هر انساني گفت كه هيچكس آدم سابق نمي‌ماند و مطمئنم كه روند اين هشت سال بر او هم تاثيراتي داشته كه نمونه‌هاي آن را در همين يكماه تبليغات به وضوح شاهد بوديم وليكن به نظرم اين تاثيرات و تغييرات چندان زياد و به نسبت تغييرات گفتمان جامعه ايراني نبوده، اما يكي از نكاتي كه مرا به راي دادن به هاشمي ترغيب مي‌كند اين است كه اگر ما بر فرض مثال تمامي هشت سال رياست جمهوري او را سياه بدانيم و با نگاه بدبينانه به آن دوران نگاه كنيم(كه از نظر من اينگونه سياه و سفيد نيست) تنها عمل مثبت در كارنامه وي را مي‌توان در برگزاري سالم انتخابات دوم خرداد 76 دانست.
قطعا هيچكس نمي‌تواند منكر اين قضيه شود كه هاشمي در برگزاري انتخابات دوم خرداد تلاش كرد و سعي كرد انتخابات سالمي را برگزار كند و از نظر من همين عملكرد براي راي دادن به هاشمي با اينكه بسياري از آرمان‌هايم را در او نمي‌بينم كافي است، زيرا خطري كه احساس مي‌كنم اينست كه شايد حتي نتوان چهار سال يا هشت ديگر حتي انتخاباتي داشته باشيم و اگر داشته باشيم مانند مجلس هفتم فرمايشي كامل شود.
تنها به اين اميد به هاشمي راي دادم كه امكان برگزاري انتخابات سالم حفظ شود، چيزي كه در كارنامه‌اش نمايان است، به اين اميد راي دادم كه بتوانم چهار سال ديگر از حق رايم بر ضد هاشمي استفاده كنم، به اين اميد به هاشمي راي دادم كه از فرداي انتخابات بتوانم نقدش كنم و با صداي بلند بتوانم بگويم كه بعضي عملكرد‌هايش را قبول ندارم.
اينها دلايل كوچك من بود براي راي دادن و در ضمن اينكه انتقادات زيادي به هاشمي دارم به او راي دادم چون احساس مي‌كنم كه خطر اصلي در جايي است كه شايد ديگر امكان پاي صندوق راي رفتن نباشد.
اين انتخابات، شايد براي آيندگان چندان مهم نباشد، ولي براي ما كه از نزديك در بطن آن بوديم و كساني كه مدام آنرا پيگيري مي‌كردند بسيار مهم و درس‌آموز شد، همه بايد سعي كنيم كه از شكست‌هاي آن درس گرفته و آن را نقد كنيم و از موفقيت‌هاي آن براي آينده به شكل بهتري استفاده كنيم.

دنبالك اين دفتر

لينك اين مطلب اين دفتر:
http://hanif.ir/mt/mt-tb.cgi/134


« راي مي‌دهم !! | دفتر اصلي | ... »




این انتخابات حداقل یک چیز را مشخص کرد و آن اینکه اصلاح طلبان و دوم خردادیها و دارو دسته سحابی و نهضت آزادی و ... تیر خلاص را به خودشان زدند . اول از همه مصطفی معین زیر حرف خودش زد و حکم حکومتی را در کمال وقاحت پذیرفت . بعدش هم که رأی نیاورد بعد هم گفت در دور دوم شرکت نمیکنم که باز زیر حرفش زد و به عالیجناب سرخپوش رأی داد! یکدفعه اصلاح طلبان همگی حامی رفسنجانی شدند واقعآ شرم آور بود به جای اینکه محاکمه اش را خواستار باشند از او حمایت کردید! راستی فیلم ( دیگران ) با بازی نیکول کیدمن را دیده اید؟ به نظر من الآن اصلاح طلبان به آدمهای آن فیلم شباهت دارند که خوشان نمیدانستند که مرده اند ! به وبلاگم سر بزن.

ارسال شده توسط: آزاد وب درJune 27, 2005 01:19 PM

سلام حنيف عزيز
فكر ميكنم كه اقاي معين نبايد بي گدار به آب
ميزدوتتمه اعتبار اصلاحات را به باد ميداد
در مرحله اول به ايشان راي دادم اما مرحله دوم
ديگر حاضر به بازي نبودم براي من احمدي برادر
هاشمي است وهردوفرزند تحجر
من 25تير با شما در ميدان امام حسين صحبت كردم
وبالاخره تصميم گرفتم راي بدم ولي اعتراف ميكنم
بازهم گول خوردم . بدرود قربانت

ارسال شده توسط: saghand درJune 26, 2005 01:40 PM

in sanjeshe shoma o tarazootoon kheyli irad dasht o dare...
.

ارسال شده توسط: anita درJune 26, 2005 03:31 AM

جنبش سئوال !!!!!!!!
فراخوان عمومی برای ثبت قولهایی که احمدی نزاد به مردم داده در وبلاگها

یه سری به وبلاگه من بزنید ..اگه فکر کردید که میشه روی این موضوع کار بشه به بقیه دوستان هم پیشنهاد بدین.

ارسال شده توسط: مهدی درJune 25, 2005 07:47 PM

ها مثلا وقتی احمدی نژاد توی اوين تير خلاص می زده هاشمی تو دنيا نبوده یا اگر هم بوده هیچ کاره بوده!!!

ارسال شده توسط: mehdi درJune 24, 2005 11:24 PM

کاش امروز معين در مرحله دوم بود.اگرچه رفسنجاني بسيار محدود تر از بقيه است اما امروز بخاطر مصالح ايران عزيز باهات موافقم .به ما هم سر بزن

AMIR25AL.BLOGFA.COM

ارسال شده توسط: amir درJune 24, 2005 05:28 PM

کاش امروز معين در مرحله دوم بود.اگرچه رفسنجاني بسيار محدود تر از بقيه است اما امروز بخاطر مصالح ايران عزيز باهات موافقم .به ما هم سر بزن

AMIR25AL.BLOGFA.COM

ارسال شده توسط: amir درJune 24, 2005 05:17 PM

کاش امروز معين در مرحله دوم بود.اگرچه رفسنجاني بسيار محدود تر از بقيه است اما امروز بخاطر مصالح ايران عزيز باهات موافقم .به ما هم سر بزن
AMIR25AL.BLOGFA.COM

ارسال شده توسط: amir درJune 24, 2005 05:16 PM

سلام حنيف خان. قبول دارم كه در اين شرايط بايد از كسي كه به تفكرات اصلاحي معتقدتر است حمايت كنيم ولي خدا كند بعدا پشيمان نشويم.

ارسال شده توسط: ازاده محمدحسين درJune 24, 2005 03:06 PM

Ba arze mazeret moafeg nistem,on roz ye khzane khali ve hodode 30 miliared bdehi bood,ve hamesh bazi ke .....,motman bashe rahesh hamineh ,ke merdome bebinened ,ve demokrasi yani hamin,

ارسال شده توسط: khosrow درJune 24, 2005 02:29 PM

سلام
حنیف جان آیا بهتر نبودکه به تقویت ائتلاف نهضت آزادی و ملی مذهبی ها با مشارکت و مجاهدین که در آستانه انتخابات ایجاد شد می پرداختید؟
بهتر نبود که آبروی این ائتلاف به پای هاشمی و دارو دسته اش ریخته نمی شد؟فکر می کنم با تحریم دور دوم و برنمامه ریزی جدی برای آینده این امکان وجود داشت که جبهه دموکراسی خواهی جان تازه ای بگیرد.
بعید هم می دانم که بتوان واقعا به هاشمس هم اعتماد کرد.
به هر حال احساس می کنم که نباید اشتباه گذشته را تکرار کرد و بجای توجه به مردم به مذاکرات پشت پرده با سردمداران چشم دوخت.
برایتان آرزوی موفقیت دارم ...............

حنيف: حرف از تحريم در اين شرايط !!!!!!!!!

ارسال شده توسط: اخبار سایت های فیلتر شده درJune 24, 2005 02:21 PM

روز سياهی است. ما غربتي ها به دور از وطن نشسته ايم و به اين بازي نگاه مي کنيم. چه بر سر مملکت خواهد آمد خدا مي داند. ولي انگار مقام رهبري شاد و شنگول است. بالاحره بعد از شانزده سال به آرزوش رسيد. تحريمي ها که حق رأي دادن را از ما در کانادا گرفتن. آيا روزي به اين خطاي بزرگشان پي مي برند. فکر نکنم. کله شقي در قاموس ما ايراني هاست. روز سياهي است. متأسفم...

ارسال شده توسط: محمد درJune 24, 2005 01:28 PM

حرکتی که امروز در ایران شکل گرفته جنبشی است در نفی فاشیزم . رای دادن به هاشمی این بار رای دادن به منافع ملی ایران است . بحث هاشمی و نقد ما به او طرفی ، اما حفظ منافع ملی این ممکلت از هر امری ضروری تر است . اشکالی ندارد . من هم در میدان ولیعصر کلی فحش خوردم . اما ایکاش دوستان که امروز با ژست روشنفکری ما را فحش میدهند اندکی بیشتر فکر میکردند . ای کاش !
پاینده باشی .

ارسال شده توسط: علی درJune 24, 2005 12:39 PM

man dadayele khodam ra baraye ray nadadn daram v aslan nmikham inja dava ray dadan ya nadadan rah bendazam amma mikham farz begiram ke age khodaye nakarde ahmadi negad hal che ba taghaloob che bi taghaloob ray avord on vaght shoma che kar mikonid? hezbe mosharekati ke man mibinam ye jori ba on kenar miad orzeye moghavemat nadare!!!

ارسال شده توسط: foad درJune 24, 2005 12:13 PM

man ba nazare shoma movafegam....entekhab bad az khatamie baraie hameh va man khilie sakht ast....khatamie ba ma dorost enteghad karadan ra amokht...chizie ke hich kas hich vagt dorost be ma nayamokhteh bood....va midanam ke labkhandeh ash hich vaght az zehneh hich Iranie pak nakhahad shood....va midanam...Hashemie amad ke hamchoon khatamie bashad...man be Hashemie rie midaaham ta betavanad an salha ra pak kond ba lankhandie az khatamie va dastie baraie enteghad...midanam ke Hashmie ham neyaze ma ra midanad....Sepasgozaram...

ارسال شده توسط: Ladan درJune 24, 2005 11:57 AM

شما وقتی عملکرد يک فرد سياسی را به قضاوت می نشينيد حتما گذشته را مرور می کنيد. کارنامه سياسی آقای هاشمی، دوست عزيز، سياه تر از آن است که بتوان به او دخيلی بست. کدام را بگويم؟ اصرار بر ادامه جنگ؟ هنگامی که می شد صلحی شرافتمندانه را پس از پيروزی در خرمشهر برقرار کرد؟ حضور سعيد امامی ها در وزارت اطلاعات؟ پروژه قتل نويسندگان؟ ترور ميکونوس؟ کدام را بگوييم که راضی شويد؟ "ای ياوه ياوه خلايق مستيد و منگ...؟"
همه از تغيير هاشمی نسبت به هشت سال پيش می گوئيد... بسيار خوب؛ در تبليغات انتخاباتی که ماشاالله همه گل و بلبل اند؛ در طول اين هشت سال دوران اصلاحات با همه فراز و نشيب هايش؛ شما يک نمونه واضح و روشن از موضع گيری های خوب و درست ايشان نشان دهيد که ما دلمان کمی به تغييرات مشعشعانه ايشان خوش شود. دوست جوان من به حافظه تاريخی کشورت رجوع کن! "گر تائبيد و پاکيد و مسلمان، نماز را از چاووشان نيامده بانگي..." خير پيش!

حنيف: برادر شما مثل اينكه علم غيب داريد، اينها را كه من خودم مي‌دانم، بهتر است جاي غر زدن راه چاره نشان دهي

ارسال شده توسط: هادی درJune 24, 2005 11:38 AM

حنیف جان! کاش همه این سطح درک رو داشتند. فقط کاش!

ارسال شده توسط: کورش درJune 24, 2005 11:04 AM

Dear Hanif,
I wish we didn't have to vote for Hashemi at all but I think this is Khatami 's fault that after 8 years our country is not going forward but backward! the point you have mentioned about rafsanjani are true.khatami was not able even to do a free election! I belive with the result of hkhatami's age we should admit that we made a big mistake to vote at 2 khordad I wish khatami good luck for future and be at least a good librarian if he has learned his lessons

ارسال شده توسط: farhad درJune 24, 2005 10:46 AM

سلام.اول اينكه چرا كم مينويسي؟
دوم اينكه:.دفاع از هاشمي دفاع از اعتقادات و باورهايم از باقيمانده هاي دستاوردهاي خاتمي است و نه چيز ديگر.ما عملكرد گذشته هاشمي را فراموش نكرده ايم اما براي عبور از بحران تحجر و واپس گرايي و طالبانيسم كه ايران عزيز را تهديد ميكند گزينه اي جز هاشمي نداريم چون آنطرف كار كسي است(احمدي نژاد)كه نماد همه اينها است.راي روز جمعه من به هاشمي نه از سر عشق به هاشمي است كه براي فرار از عقايد و تفكري است كه امروز احمدي نژاد آن را نمايندگي ميكند.تفكراتي كه ريشه آن را بايد در قوانين طالبان جستجو كرد.

ارسال شده توسط: احسان تقدسي درJune 24, 2005 10:43 AM

درود ...
با حرف هاي شما تا حدودي موافقم اما دلم راضي نمي شود به هاشمي راي بدهم ...
شاد باشيد ...
مانيا .

ارسال شده توسط: مانيا درJune 24, 2005 10:30 AM

اکثر کسانی که در حال حاضر نمی خواهند و یا به هر دلیلی هاشمی را انتخاب کنند نخواسته در انتخابات شرکت کردند و به احمی رای دادند. مردم ایران وی یا کسانی که شما را محکوم به دفاع می کنند زودتر از همه سر تعضیم به درگاه خواسته های احمدی پایین می آوردند.
رای دادن به هاشمی گزینه خوبی نیست ولی حداقل خوبی را در بر دارد.

موفق باشی

ارسال شده توسط: ایران امروز درJune 24, 2005 10:11 AM

ارسال نظر





مرا به خاطر بسپار؟

(you may use HTML tags for style)